Tottakai yön pimeimmät tunnit on tarkoitettu agilityn syvimpien salojen selvittelyihin, eikös? Mua nyt vain alkoi kovin pohdituttaa tämä asia - vauhti. Paras keino selvittää ajatuksia on kirjoittaa niitä, ainakin mulle. Tähän kellonaikaan teksti ei vain ole sitä ihan kaikkein selkeintä mahdollista. Ja hei - jos herää jotain rakentavia ajatuksia, niin tuo nyt ihmeessä ne julki kommentoimalla tai vaikka e-maililla!

Nugan ongelmahan on siis se, että se on hidas radalla. Kyllähän se menee ihan niin ja näin, mutta tiedän, että se pystyisi nopeampaakin suoritukseen. Tarkkahan se on kuin mikä, tekee lähes poikkeuksetta juuri niin kuin mä nyt vain satun ohjaamaan. Kyse ei kuitenkaan taida olla motivaatio-ongelmasta, sillä N tykkää agiliidosta.. vaikka tässä tilanteessa en kyllä lähde sulkemaan mitään vaihtoehtoa kokonaan pois.

  • Tästä tulee mieleen sitten liika tarkkuus. Ännähän on herkkä multa sitä kohtaan kohdistuville kielloille, joten se himmailee ja tuijottaa mun ohjausta liikaakin, välttääkseen kaikki mahdolliset virheet (ja niistä seuraavan tyytymättömyyden mun kohdalla). Oma-aloitteisuushan sillä on muutenkin turhan pientä.
  • Siihen liittyen sitten epävarmuus?
  • Voi olla, että mä itse varmistelen liikaa. Pitäisi antaa enemmän "tilaa" koiralle ja antaa sen painaa.
  • N ei ole syttynyt vielä kunnolla koko lajiin?

Keinuongelma nyt on hyvinkin selkeä - kokemattomuudesta johtuva arkuus ko. estettä kohtaan, sillä sitä on treenattu niin vähän, mutta sitäkin harjoitellaan sunnuntaina. Se asia ei siis taida tarvita syvempiä purkamisia.

- Mira & Nugnug

PS. Myöhästynyttä hyvää joulua kaikille sekä onnellista, menestyksekästä ja koiramaista uutta vuotta!